آخرین اخبار

دوشنبه, 1396/01/07 - 22:52

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

شهرستان سرخه
.
راههای مقابله با شرایط استرس زا در فصل امتحانات
مشاوره تحصیلی اظهار داشت: عدم استفاده درست از نیروی فکری و ذهنی علت استرس بیش از اندازه بعضی از دانش آموزان است.

به گزارش خبرنگار ندای سرخه: این روزها دانش آموزان در حال گذراندن امتحانات خود هستند خانواده ها هم با فراهم کردن شرایط سعی در کمک کردن به  آنان برای سپری کردن این مرحله از تحصیلات آنان هستند؛ اما آنچه در اینجا مورد توجه است وجود استرس و اضطراب در میان بعضی  از دانش آموزان است؛ اضطراب امتحان نوعي خود اشتغالي ذهني است كه خود كم انگاري و ترديد در مورد توانائي هاي فرد را به همراه دارد و اغلب باعث ارزيابي منفي و عدم تمركز حواس و واكنشهاي جسماني نامطلوب مي شود.

 اگر از هر محصلی كه پشت نيمكت هاي درس و تحصیل نشسته بپرسي پر هراس ترين شب هاي زندگيت كدام شب بوده است؟ غالبا شب هاي امتحان و كنكور يادش مي آيد؛ همه از استرس روزهاي امتحان گله مي كند اما اين استرس چگونه كاهش پيدا مي كند.

موذنی روان شناس و مشاور تحصیلی با توجه به آغاز فصل امتحانات و وجوداضطراب در دانش آموزان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ازجمله علائم شایع اضطراب، بی خوابی، تعرق، تنگی نفس، بی اشتهایی ، دلشوره، ضربان قلب و بی حالی است.

وی به بیان راههای پیشگیری از اضطراب و استرس پرداخت و افزود: دانش آموزان نباید فراگیری همه مفاهیم درسی را به شب امتحان موکول کرده؛ بلکه باید تلاش کنند هر درسی در زمان و در فرصت مناسب مطالعه شده تا در شب امتحان فقط به مرور درس ها پرداخته، و از یادگرفتن درسها به صورت فشرده اجتناب کنند.

این مشاور عنوان کرد: دانش آموزان برای ایجاد آمادگی قبل از امتحان باید سبک یادگیری خود را پیدا کنند، مطالب را چندین برا بخوانند و سرعت مطالعه خود را کاهش دهند؛ دانش آموزان باید سعی کنند مطابق برنامه تنظیم شده پیش روند و زمان خود را به زمان کار و زمان مطالعه تقسیم کنند.

موذنی بیان داشت: دانش آموزان باید در ساعات معینی درس بخوانند؛ زیرا مطالعه متوالی خسته کننده است و باعث کاهش یادگیری می شود و باید بعد از هر ساعت به مدت5 تا 10 دقیقه استراحت نمایند.

وی تصریح کرد: تمرکز فکر، دعا و نیایش، ورزش هایی که موجب تقویت روح می شوند و انجام ورزشهای بدنی و فعالیتهای هنری در ایجاد اعتماد به نفس و آرامش بسیار موثر است.

این مشاور ذکر کرد: دانش اموزان باید خلاصه نویسی را بیاموزند و از این راهکار استفاده کنند؛ زیرا یکی از بهترین روشهای مطالعه کردن خلاصه نویسی است چون با این روش متوجه نکات مهم درس خواهید شد و این روش کمک شایانی در یادگیری به شما خواهد کرد.

موذنی به روشهای کاهش استرس در زمان امتحان اشاره کرد و اذعان داشت: بعضی از دانش آموزان در حین امتحان دچار استرس می شوند با اینکه مطالب را به خوبی آماده کرده اند به این دانش آموزان توصیه می شود به محض دریافت برگه امتحان به راهنمایی ها و دستورالعمل ها به خوبی توجه کنند و به آن عمل کنند؛ سوالات را به طور اجمالی مرور کنند و با توجه به زمان و ارزش هر سوال برای هر سوال زمانی را اختصاص دهند. 

این مشاور به دانش آموزان سفارش کرد: برای کاهش استرس خود در زمان امتحان چشمها را بسته و چند نفس عمیق بکشید؛ در تحویل برگه امتحانی عجله نکنید و در پایان یک با پرسش و پاسخ ها را بخوانید؛ و بعد از هر امتحان، دیگر به آن فکر نکنید و خود را برای امتحان بعدی آماده کنید.  

 

 

 

 

ارسال نظر

لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با مرات نیوز، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید

1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.

3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.

Image CAPTCHA
لطفا اعداد موجود در عکس را در این کادر وارد نمایید.