آخرین اخبار

جمعه, 1397/03/04 - 17:00
اخبار ایران و جهان
.
تئاتر خوب با تراکت و بروشور تماشاگر جذب نمی‌کند/ ناشناختگی تالار مولوی
یک کارگردان و بازیگر تئاتر عنوان کرد: به اعتقاد من تئاتر خوب با تبلیغات و پخش تراکت و بروشور مخاطب جذب نمی‌کند، بلکه خود بهترین تبلیغات برای جذب مخاطب‌اش است و راهش را پیدا می‌کند.

به گزارش ندای سرخه، نمایش «صددرصد» به نویسندگی مارکس لید، ترجمه وحید رهبانی و کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی از اواخر آذرماه به صحنه ایرانشهر می‌رود.

در این نمایش ستاره پسیانی و هوتن شکیبا ایفای نقش می‌کنند.

مرتضی اسماعیل کاشی از بازیگران عرصه تئاتر است که تاکنون در نمایش‌هایی همچون «برنارد مرده است»، «مکبث»، «عجایب المخلوقات»، و ... به ایفای نقش پرداخته‌ است. او با درخشش در تئاتر «ویتسک» به کارگردانی رضا ثروتی، موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگری مرد در سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شد.
اسماعیل کاشی همچنین در فیلم «ارغوان» در کنار مهتاب کرامتی، الهام کردا، نسیم ادبی و ... ایفای نقش کرده و از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به برگزاری کارگاه‌های آموزش بازیگری متعدد و کارگردانی نمایش‌های «سه خواهر» و امسال نیز «صد در صد» در تماشاخانه ایرانشهر اشاره‌ کرد. 

 

*درباره ایده نمایش «صد درصد» و نمایشنامه آن توضیح بدهید؟

عنوان نمایشنامه اصلی DEAD CERTAIN است و مترجم ما اصطلاحاً «بی‌تردید» ترجمه کرده بود؛ چون واژه معادل فارسی کامل ندارد. بنابراین با او و سایر بچه‌ها صحبت کردیم و قرار شد «صددرصد» نامش را بگذاریم و این جمله را هم در یکی از دیالوگ‌های کاراکتر دختر اضافه کردم که به مرگ حتمی یا صددرصد اشاره می‌کند. 

من ژانر این نمایشنامه را معمایی و کاملا روان نمی‌دانم چرا که هر دو کاراکتر برپایه تئوری خاص روانشناسی بنا شده‌اند؛ خصوصا کاراکتر دختر که انگیزه‌های روانی زیادی برای کاری که انجام می‌دهد دارد و به نوعی درام را به وجود می‌آورد.

بنابراین به نظر من این نمایش ژانر وحشت یا جنایی نیست؛ بلکه یک ژانر روانشناسانه دارد؛ هرچند گاهی فضای وحشتی هم بر آن حاکم می‌شود که احتمالا به خاطر ساختار ژانر معنایی است.

*چه چیز باعث می‌شود که یک نمایش تماشاگر خوبی داشته باشد؟ آیا به خود نمایش باز می‌گردد یا عوامل و هنرپیشه‌های آن؟

من معتقدم که تئاتر تماشاگرش را خودش می‌آورد؛ نه هزار نوع بروشور و تراکت و تبلیغات مجازی. هرچند این‌ها برای معرفی کار لازم هستند، اما اینها در نهایت تماشاگر را تضمین نمی‌کنند. همیشه بزرگ‌ترین مؤلفه استقبال از یک نمایش،‌ خود آن تئاتر است. این به شخصه به من ثابت شده است.

من سال قبل نمایش «سه خواهر»‌ چخوف را در تالار مولوی و زمانی که تهران خیلی هوا سرد بود، اجرا کردم. تالار مولوی هم خیلی تماشاگر محدود و دانشجو دارد و حتی یک تابلو سر 16 آذر و سردر تالار نیست. تماشاگر عام خیلی این تالار را نمی‌شناسد.

من نقدی که به این تالار دارم این است که این تالار اصلا شناخته نشده است. باید بگوییم تالار مولوی جنب کلینیک 16 آذر که خودش به تنهایی هویت ندارد. در این سالن من با هنرجویانم تئاتر اجرا کردم و از آن استقبال شد و خوب فروخت. حتی شب‌هایی خارج از ظرفیت، تماشاگر می‌گرفتیم. من در این کار چهره نداشتم و به نوعی اولین کار کارگردانی‌ام در تئاتر حرفه‌ای محسوب می‌شد. قبل از آن اجرای عموم نداشتم و اولین آن محسوب می‌شد. با این حال از آن استقبال شد و دلیلش همچنان خود تئاتر است که تماشاگر می‌آورد.

این خیلی باب شده که یک عده می‌گویند چه کارهایی این روزها خوب است و ما آن را ببینیم. اینکه بپرسند چه کاری خوب است آن زمان که فضای مجازی و تلگرام و اینستاگرام نبود، این سوال مطرح می‌شد. الان هم که این فضاها هست، باز هم پرسیده می‌شود. من فکر می‌کنم بزرگترین دلیل استقبال یک تئاتر‌، خود آن نمایش است. یعنی تک تک افرادی که در آن نمایش زحمت می‌کشند و کار می‌کنند.

 

*چقدر تمرین داشتید و انتخاب بازیگر به چه صورت انجام شد؟

تقریبا سال گذشته آبان و آذر بود که «سه خواهر» را اجرا رفتم. بلافاصله بعد از آن شروع به خوانش نمایشنامه‌های مختلف کردم برای انتخاب متن بعدی. مؤلفه‌هایی برای انتخاب متن در ذهن داشتم و دنبال ترجمه‌های خوب هم بودم. علاقه ندارم که متن‌های چاپ شده کار کنم و جذابیتش این است که تماشاگر چیزی از متن نداند و کار را ببیند و یک سری متن ها هم که شناخته شده مثل چخوف، شکسپیر و میلر و ... سال هاست که کار می شود و مفاهیمش را همه می دانند و هر کارگردانی می تواند دست روی بخشی از کار بگذارد و اجرا برود.

 اما جذابیت این نوع متن‌ها به این است که اولین مواجه را با آن داشته باشیم؛ به خاطر همین این متن را که خواندم متوجه شدم مؤلفه های مورد نظر مرا دارم.

 اولین گزینه ای که برای این نقش داشتم، ستاره پسیانی بود. همان بهمن سال گذشته هم به او گفتم که متن را بخواند و او هم علاقه‌مند شد و انرژی زیادی به من داد. بازیگر مرد را هم به فراخور کار انتخاب کردم و شهریور ماه امسال هوتن شکیبا هم به ما اضافه شد و تمرینات را شروع کردیم.

 

* چطور شد خودتان در نقش بازیگر مرد کار حضور پیدا نکردید؟ گمان می‌بریم که خودتان هم به خوبی از پس این نقش برمی‌آمدید.

بله درست است و بسیار هم علاقه داشتم؛ منتها ترجیح دادم وقتی کارگردانی کاری را انجام می‌دهم به بازیگری آن نیندیشم تا تمرکزم از بین نرود؛ به هرحال بازیگری هم فضای ذهنی خاص خود را دارد و بهتر است هر یک را سرجای خودش داشته باشم.

 

*نمایش تا چه زمانی اجرا می شود؟

 تا 27ام که بعد از آن جشنواره فجر شروع می‌شود. ما آخرین روز جشنواره بخش مهمان اجرا خواهیم داشت.

 

 *وضعیت فروش نمایش صددرصد چطور بود؟

 خداراشکر خوب بوده و در این شب ها خارج از ظرفیت هم بلیت فروشی داریم. من کم و بیش فیدبک‌ها را می‌شنوم و می‌خوانم و خوشحال هستم که مورد توجه قرار گرفته است.

فارس

ارسال نظر

لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با مرات نیوز، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید

1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.

3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.

Image CAPTCHA
لطفا اعداد موجود در عکس را در این کادر وارد نمایید.