آخرین اخبار

دوشنبه, 2017/12/18 - 12:27
یادداشت
حجت الاسلام زمان پور؛
کربلا موقعیتی بود تا هر فردی نام خود را در مسیر حق یا باطل ثبت کند
رئیس حوزه علمیه سرخه واقعه عاشورا را بهترین راه رهایی از تعلقات دنیایی و غیر خدایی دانست.

 

 

 

به گزارش خبرنگار ندای سرخه؛ حجت الاسلام حسین زمان پور در طی یادداشتی به مناسبت ماه محرم نوشت: یکی از سنت های پروردگار، ابتلا و امتحان بندگانش می باشد این سنت به گونه ها و اسباب مختلفی در عالم تحقق پیدا می کند و اختصاص به افراد خاصی ندارد بلکه از سنن همگانی خداوند است

در این نوشتار بر آنیم تا اثبات کنیم ابتلایاتی که خداوند متعال برای بندگان به خصوص بندگان مومن خود رقم می زند در حقیقت طریق نزدیکی آنها را به خود هموار می سازد

بر همین مبنا ابتلای عظیم تاریخ که همان واقعه عاشورا می باشدبهترین راه نزدیکی بندگان به خداوند و راه رهایی از تعلقات غیر خدایی می باشد.

واژه بلا

بلا و ابتلا در لغت به معنای آزمودن و آزمایش است[1]و در اصطلاح اشاره به خوشی ها و رنجها و گرفتاریهایی دارد که مایه سنجش انسانها

 در زندگی و طریق دینداری آنها می باشد[2]

تفاوت بین ریاضت و بلای الهی

غیر از در نظر گرفتن این نکته که ریاضت رنج و مشقتی است که انسان به نفس خود وادار می کندو در مقابل بلا درد و رنجی است که از ناحیه پروردگار عالم بر بندگان مقرر می شود، باید گفت تفاوت اساسی بین این دو در ثمره ای است که برای انسان حاصل می شود، انسانها در ریاضت به این رنجها اعتماد می کنند و این سختی ها برایشان اصل می شود و همین باعث لغزش انسان می شود، در مقابل بلای الهی بسیاری از تعلقاتی که انسان را زمین گیر کرده و انسان آنرا نمی شناسد آشکار می کند، در حقیقت بلای الهی تکیه گاه های باطل را به انسان نشان می دهد آنگاه انسان ظرفیت پیدا می کند تکیه گاه حقیقی و بالاتری پیدا کند[3]

اسباب بلا

اسباب بلای الهی را نمی توان در چیزی محصور کرد اما دسته بندی هایی را از آن می توان ارایه کرد مثل اسباب تکوینی و تشریعی[4]

اما مهمترین مواردی که قران از آن به عنوان اسباب بلا یاد کرده عبارت اند از:جلوه های دنیایی[5]، مال و فرزند[6]، آسایش و رفاه[7]، قدرت و حکومت[8]، ترس و وحشت[9]، و در یک کلام خوبی ها و بدی ها [10]که البته سهم بدی و سختی در مقایسه با خوبی ها بیشتر است.در این میان یک سبب خاص برای آزمایش انسان وجود دارد که سخت ترین نوع آزمایش به حساب می آیدو آن هم آزمایش به سبب دین است [11]چون دین و دین داری وسیله ای برای رسیدن به قرب الهی است نه هدف اصلی زندگی پس انسان به دین خود هم نمی تواند تکیه کند و ممکن است دین اورا غافل از تکیه گاه حقیقی یعنی خداوند کند.تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافری است ،راه رو گر صد هنر دارد توکل بایدش[12].

فلسفه بلای الهی

در آیات قرآن و روایات معصومین به بحث فلسفه بلا به شکل کلی و یا موردی پرداخته شده است از مجموع این آیات و روایات می توان برداشت کردفلسفه اصلی این سنت الهی پاک سازی نیت و ذهن [13]واعتقاد[14] و عمل انسان[15] است تا بتواند بعد از طهارتی که در این مرحله به دست می آورد به مراحل بعدی قرب الهی دست پیدا کند، فلسفه ایآثار و فواید کلی بلای الهی

فارق از فلسفه اصلی بلای الهی که بالاترین فایده را برای انسان به همراه دارد آثار و برکات و اجتماعی و فردی دیگری را هم برای بلای الهی بر شمرده اند که به چند نمونه از آن اشاره می کنیم.

عبرت گیری جامعه:

 امیر مومنان در این باره می فرمایند:چند روزی جهت آزمایش و عبرت برای شما مقرر داشته که در این دنیا آزمایش می گردید و برابر اعمال خود محاسبه می شوید.[16]

پویایی و رشد جامعه: قرآن در مورد ایتام و اینکه اموالشان در چه زمانی به آنها رد شود امتحان آنان و رسیدن به رشد را ملاک تحویل اموال می داند.[17]

دریافت پاداش در مقابل مصیبت ها و بلاها [18]، اندوخته کردن حاجات برای روز احتیاج انسان ،[19]جدایی حق از باطل [20]و ... نمونه هایی دیگری از آثار بلاو امتحان می باشد.

کربلا تبلور بلای الهی؛

کربلا ( کرب + بلا) آمیخته ای از عظیم ترین رنجها و مشکلات بود تا انسانها وضع خویش را معین کنند و نام خود را در اهل حق یا باطل ثبت کنند

در این قسمت در دو بخش می توان صحبت کرد ، اول اینکه موارد و اسباب آزمایش سیدالشهدا را بررسی کنیم و عظیم بودن آنرا اثبات کنیم دوم اینکه دوم اینکه چرا این بلای عظیم  در عاشورا برای امام حسین علیه السلام اتفاق افتاد جواب پرسش اول واضح است و موارد آن مفصلا بیان شده است و نیاز به تکرار در این نوشتار نیست اما در جواب پرسش دوم باید گفت : مهمترین چیزی که جامعه بشری را از مراحل تاریخی عبور می دهد تا به عصر بندگی برساند بلای اجتماعی است ، در این میان عظیم ترین ابتلائی که محور حرکت همه عالم به سوی خداوند است و کل جامعه بشری را رشد می دهد و تهذیب می کند حادثه عظیم عاشورا است لذا ابا عبدالله می شوند مصباح الهدی و سفینه النجاه [21]چون قرار است عاشورای او جامعه جهانی را هدایت کند و هرکس با او قدم بردارد و سوار کشتی نجاتش شود ایمن باشد [22]

باید توجه داشت که  اباعبدالله اصحاب خود را در این بلا شریک کرد(در حالی که به آنها گفته بود با شما کاری ندارند و می توانید در این بلا الهی نباشید) چون می خواست زمینه ساز آخرین مرحله تقرب آنها با خداوند باشد اییشان تمام مراحل و موارد بلای الهی را با سربلندی به پایان رساندند و  در پایان بلای عظیم عاشورا فرموند الهی رضی بقضائک و تسلمیا لامرک [23]تا عاشورا را به عنوان یک شاه راه نجات و هدایت به تمام اهل عالی معرفی کنند ، ایشان با این حرکت در جات قرب و هدایت باطنی را انجام دادند و از این پس این هنز ماست که هدایت را بپذیریم و خود را از ایشان جئا نسازیم.

با این مقدمه معین شد چرا این بلای عظیم برای اباعبدالله اتقاق افتاد ، ایشان بلای تمام عالم را به جان خریدند بنا به تمام مردمان تاریخ راه هدایت و قرب به پروردگار را نشان دهند پس هر سال محرم که می آیید باید به دنبال استفاده خود از این بلای عظیم تاریخ باشیم و آنرا صرف یک واقعه تاریخی ندانیم تا بلکه بهره ای از عاشورا کسب کنیم.[24]

انسان مومن بعد از درس گرفتن از امتحان عاشورا دیگر در عبادتی که می کند در سختی که می کشد مننیی بر خداوند ندارد بلکه میت می پذیرد که خداوند او را مبتلای به بلا کرده ، چون دیگر خاصیت این بلاها را می داند و این همان درس بزرگ مقام شکر در بلا است که ابا عبدالله آنرا به تاریخ آموخت

اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم[25]

 

 


[1] بلا یبلو بلوا اختبرته اذا جربه و اختبره ، العین و لسان العرب ماده بلو

[2] مفردات راغب اختبار الله للعباد بالمسار لیشکروا و بالمضار لیصبروا

[3] متن سخنرانی استاد میر باقری محرم 85 فیضیه

[4] متن سخنرانی استاد مصباح یزدی سال 88 دفترمقام معظم رهبری

[5] کهف7

[6] انفال28

[7] هود9

[8] نمل40

[9] بقره155

[10] انبیاء35

[11] مایده94

[12] دیوان حافظ شیرازی

[13] اصول کافی ج2 حدیث5 ص253

[14] اصول کافی ج2 حدیث29 ص256

[15] کهف7

[16] نهج البلاغه خطبه 82

[17] نساء6

[18] اصول کافی ج2 حدیث 15 ص 253

[19] همان ح7

[20] بقره 143 آل عمران140

[21] سفینه البحارج1ص257و ناسخ التواریخ ص57

[22] صلوات شعبانیه یامن من رکبها

[23] مقتل خوارزمی ج2ص15

[24] متن سخنرانی استاد میر باقری محرم 85

[25] زیارت عاشورا

 

انتها پیام/پایگاه خبری تحلیلی ندای سرخه

ارسال نظر

لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با مرات نیوز، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید

1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.

3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.

Image CAPTCHA
لطفا اعداد موجود در عکس را در این کادر وارد نمایید.