آخرین اخبار

دوشنبه, 1396/02/11 - 03:06

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

شهرستان سرخه
کارشناس شبکه بهداشت و درمان سرخه:
تغذیه مناسب و ورزش عامل پیشگیری از بروز بیماریهای دوران یائسگی است
کارشناس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سرخه گفت: با الگوی غذایی درست و ورزش و تحرک می توانیم از بروز بیماریهای شایع دوران یائسگی پیشگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار ندای سرخه، دکتر محبوبه عبدوس با حضور در جمع حاضرین در برنامه سبک زندگی در شبکه بهداشت شهرستان سرخه به مقوله سلامت زنان با شعار «سلامت زنان، سلامت خانواده، جامعه پویا» پرداخت و اظهار کرد: با توجه به اینکه در جامعه ایرانی زنان در خانه نقش مدیریتی را برعهده دارند باید به سلامت خود اهمیت دهند تا با فراهم کردن  زندگی سالم از عمر طولانی تری برخوردار شوند.

وی افزود: یکی از عواملی که زنان باید به آن توجه داشته باشند دوران یائسگی است، هرچند یائسگی برهه ای طبیعی در زندگی زنان است اما می توان با تغذیه مناسب و افزایش فعالیت بدنی مشکلات این دوره را مدیریت کرد.

این کارشناس شبکه بهداشت با بیان اینکه مصرف زیاد چربی ها در دوران یائسگی با خطر ابتلا به سرطان ها در ارتباط است، گفت: محدود کردن مصرف چربی های اشباع شده در این دوره ضروری است؛ زنان در دوره یائسگی اضافه وزن را بیش از سایر دوران ها تجربه می کنند اما با دقت در انتخاب غذاها، مصرف غذاها به صورت بخارپز یا آب پز و افزایش فعالیت بدنی می توانند مشکلات این دوره را مدیریت کنند.

عبدوس رژيم غذايي مناسب را در این دوران توصیه  و عنوان کرد: تغذيه مناسب موجب جذب عناصر مختلف غذاها و به دنبال آن افزايش سطح هورمون هاي بدن مي شوند؛ خوردن شيريني، شکلات، قهوه و دسرهاي شيرين براي خانم هايي که تغييرات دوران يائسگي را طي مي کنند، خوب نیست؛ از آنجايي که با افزايش سن، ميزان سوخت و ساز بدن نيز کاهش مي يابد، خوردن این مواد باعث ایجاد چاقی در فرد خواهد شد؛ بنابراین در این دوران غذا باید به مقدار کم و وعده هاي زياد مصرف شود و از پرخوری پرهیز شود.

وی به پوکی استخوان بیماری سیستم اسکلتی بدن  و آرتروز دراین دوره اشاره کرد و گفت: در این دوره زنان با کاهش توده بافت استخوانی و نازک و متخلخل شدن استخوان مواجه می شوند که این بیماری اغلب علامتی ندارد و در نهایت منجر به شکستگی استخوان می شود و با افزایش متوسط سن جامعه، اهمیت این بیماری روز به روز بیشتر می شود که باید افراد به این مورد توجه ویژه داشته باشند و با استفاده از رژیم غذایی مناسب که کلسیم لازم برای بدن را فراهم می کند استفاده کرده و رژیم غذایی مناسبی را در برنامه روزانه خود بگنجانند؛ زیرا یکی از فاکتورهای مهم برای رشد ونگهداری از استخوان رژیم غذایی مناسب است.

وی با اشاره به اهمیت الگوهای غذایی، گفت: الگوی غذایی غنی از لبنیات کم چرب، میوه و سبزی های برگ سبز و زرد تیره، قارچ و ماهی و مقادیر پایین گوشت قرمزبا تراکم استخوان مرتبط است.

این متخصص شبکه بهداشت تأکید کرد: از مصرف نوشابه های گازدار و محصولات فراوری شده مانند سوسیس و کالباس به دلیل استفاده زیاد از فسفر باید پرهیز کرد؛ زیرا کاهش جذب کلسیم خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.

عبدس با بیان اینکه گر گرفتگی یکی دیگر از مشکلات زنان یائسه است، افزود: به منظور کنترل گرگرفتگی که یکی از علایم شایع این دوران است  باید از مصرف زیاد موادی هم چون چای و نوشابه که این مسأله را حاد تر می کند پرهیز کرد.

این کارشناس شبکه بهداشت افسردگي و تغييرات خلق و خو که یکی دیگر از بیماریهای شایع این دوران است را خاطرنشان کرد و گفت؛ بيشتر زنان در دوران يائسگي به علت تغييرات زياد جسمي دچار بيماري ها و ناراحتي هاي روحي و رواني گوناگوني مي شوند که از جمله رايج ترين آنها مي توان از اضطراب، فشار عصبي، تحريک پذيري، افسردگي، عصبانيت و تغيير خلق و خو اسم برد؛  که با مدیریت صحیح این دوران و سبک زندگی سالم می توان از بروز افسردگی و دیگر بیماریهای از این قبیل پیشگیری کرد.

 وی به ارئه راهکارهایی همچون ورزش کردن و کنترل وزن پرداخت و گفت :افزايش وزن علاوه بر اين که شما را مسن تر نشان مي دهد، موجب مشکلات عمده اي مثل بيماري قلبي عروقي ، افزايش فشار خون و سرطان پستان مي شود.بنابراين به محض اين که حس کرديد وزن شما  زیاد شده است کالری کمتری مصرف کنید تا جلوی چاق شدن شما گرفته شود؛ از ورزش کردن و تحرک داشتن غافل نشوید چون ورزش به سوخت و ساز بدن شما کمک می کند؛ ورزش هایی مانند پیاده روی و راه رفتن تند، استخوانهای شما را تقویت می کند و از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کند.

 عبدوس به بیماریهای قلبی و عروقی در این دوران اشاره و ابراز کرد: با آغاز دوران یائسگی خطر ابتلا به بیمارها قلبی و عروقی نیز وجود دارد که با آگاهي از نوع چربي هاي غذا و اجتناب از مصرف آنها مي توان از بسياري از بيماري هاي قلبي پيشگيري کرد؛ باید از خوردن بسياري از چربي هاي گياهي که داراي اسيد چربي اشباع نشده اند خوداری کرد وهمچنین از مصرف زیاد انواع گوشت هاي قرمز نیز باید پرهیز کرد، استفاده نمک در غذا را محدود کرد؛ در نهایت آنچه براي پيشگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي از همه مهمتر است، داشتن تغذيه مناسب، انجام ورزش و فعاليت هاي بدني منظم، کنترل وزن و فشار خون است.

وی همچنین در خاتمه تأکید کرد:هر یک سال یک بار به پزشک مراجعه کرده و  سلامت خود را با دادن آزمایش های لازم چک کنید همچنین با مراجعه به مراکز بهداشت در شهرستان به طور رایگان می توانید از سلامت خود مطمئن شده و یا اگر متوجه بیماری خود شدید پیگیر شده تا از پیشرفت بیشتر بیماری جلوگیری کنید و همچنین زنان یائسه در صورت ابتلا به بیماریها ی مزمن شایع در این دوران با مراجعه به هنگام به پزشک متخصص و استفاده از رژیم غذایی مناسب بیماری های خود را کنترل کنند.

 

 

 

ارسال نظر

لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با مرات نیوز، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید

1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.

3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.

Image CAPTCHA
لطفا اعداد موجود در عکس را در این کادر وارد نمایید.